Coro - Reisverslag uit Coro, Venezuela van Wouter Verhagen - WaarBenJij.nu Coro - Reisverslag uit Coro, Venezuela van Wouter Verhagen - WaarBenJij.nu

Coro

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter

24 Mei 2009 | Venezuela, Coro

Ben ik weer, nu vanaf Coro in het noorden van Venezuela.
Wat is het hier ontzettend heet (30 graden om 9 uur smorgens en rond de middag al ruim 35 graden in de schaduw) gelukkig wel iets wat op verkoelende wind lijkt maar in de zon is het niet uit te houden. Geen wonder dat iedereen binnen is en alles sluit op het warmst van de dag. Heerlijk bij de ventilaters en of airco als ze dat kunnen betalen. Gisteren de historische stad rondgewandeld, echt super mooi stadscentrum, historische authentieke gebouwen en straatjes, straatverkopers, vrolijk geschilderde huizen en alles netjes en opgeruimd. Niet te druk, wel bij grote winkelcentra´s en hoofdwegen maar in de verkeersvrije straten echt heerlijk toeven en gezellige pleintjes waar veel mensen verkoeling zoeken onder de bomen of gewoon gezellig met zijn allen zitten te buurten.
Later in de middag, omdat eerder ten zeerste wordt afgeraden door beroving en overvallen, naar de zandduinen geweest. Echt super gaaf en bijzonder maar wel niet uit te houden heet door de zon en het felle zand. Heel erg raar om zo in een droog heet gebied aan de rand van de zee zoveel zand aan te treffen en voor de rest bijna niks. Hier en daar groeien een paar bomen maar voor de rest overleefd hier niks. Echt gaaf.
Dag daarvoor naar het schiereiland geweest maar dat stelde echt helemaal niks voor. Droog, heet, verlaten en buiten een paar winkeltjes en schaduwloos strand met veel wind niks te beleven. Als het hoogseizoen is schijnt het hier best leuk te zijn maar daar heb ik nu in het laagseizoen echt niks van gemerkt.
Vandaag lekker relaxen, koffie en water drinken, verzinken in het zoveelste mooie boek, (vervolg van de vliegeraar, echt een aanrader) en backpack weer inpakken. Vannacht wil ik de bus weer naar Puerto la Cruz pakken en hoop morgen rond de middag weer in der beachlodge in Playa Colorada te zijn.
Dan beginnen de laatste 2 weken, relaxen, zonnen, zwemmen, lezen, hiken en teruggenieten van de schitterende reis.
Het avontuur, de wandelingen, de kayaktochten, het abseilen, wandklimmen, sjouwen, afzien, backpack in en uit pakken, ontzettend schitterende vele foto´s, locale bevolking, primitieve manier van leven, de zon, de zee, het strand, de natuur,de hitte, het zweten, slapen in hangmatjes, slapen op een luchtbedje in een tentje midden in de jungle, op grote hoogte, kou, regen, wind, met een schop een gat graven en na je ding weer dichtgooien, muskieten, puri puri, black-flys, wassen in rivierwater, drinken van rivierwater, eten van poretch (soort brinta maar dan vies), eten van arepas (soort shaorma broodje maar dan vies) en constant leven in een groep met alsmaar mensen om je heen.
Het is dan een geweldige tijd geweest, niet had willen missen, ik heb bergen beklommen waar nauwelijks toeristen komen en gekayakt in gebieden waar alleen de indianen leven en komen.
Het is (nog) geen vakantieland maar als ze er aan gaan werken dan kan het land veel verdienen aan de toerisme. Of het ooit gebeurd, ik weet en denk het niet. Veel te corrupt en de mensen weten er gewoon niet mee om te gaan. Vinden het goed zo en hoeven geen ander leven. Jammer en zo blijft alleen het droge woestijn-eiland Isla Margarita het enige echte toeristen oord.
Of ik ooit hier terugkeer, ik weet het niet, als ik ooit terugkom dan ga ik vast en zeker de Roraime weer beklimmen en in het zuiden de praktisch onbereikbare amazone bekijken.
Venezuela is duurder dan menigeen verwacht en wordt gezegd over het land en is dus zeker niet goedkoop. Goedkoper dan Nederland dat is zeker maar om goedkoop op vakantie te gaan zeer zeker niet.
Busvervoer kost geen drol maar taxi´s slaan er echt een groot slaatje uit als ze toeristen zien en de posada´s en casa´s weten hun prijzen ook goed aan de toeristen te verkopen.
3 maanden is een mooie tijd, voor mij iets te lang omdat het avontuur nu is afgelopen, iedereen zijn eigen weg gaat, het constant mensen om je heen en het thuis en de voor mij dierbare mensen om mij heen mis.
De tijd is snel voorbij gevlogen helemaal tijdens de tochten en ik heb er echt super, en nu nog steeds, van genoten. Heel blijk dat ik deze reis gemaakt heb en kan er heel mijn leven met veel plezier en trotshid op terugkijken. Het was niet altijd makkelijk zeker tijdens de soms zware tochten maar onwijs geweldig zeker. Coro is echt een hele mooie afsluiting van de rondreis door het land en dadelijk ga ik lekker genieten van de laatste 2 weken en uitkijken naar de vlucht en de ontmoeting met iedereen. Yvonne en ons thuis voorop, familie, vrienden gewoon echt iedereen.
Ik vind het ook echt geweldig dat zoveel mensen de site in de gaten houden, lezen en er berichten op zetten. Ik maak er straks een mooi boek van met hopelijk wel foto´s wat ik hier niet voor elkaar krijg (mijn computerkennis moet ik echt bijspijkeren) en dan zal ik het resultaat snel daarna laten zien met alle foto´s en verhalen.
Thijs dit verhaal is iets langer, Inge van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Jeroen ook van harte gefeliciteerd volgens mij ook een van dezer dagen en Frans en Nellie fijne vakantie en na jullie vakantie buurten we snel onder een bak koffie bij.
Iedereen een heel fijn zonnig weekend, bedankt voor jullie berichtjes en berichten die gaan komen, na mijn reis gaan we er eens goed voor zitten en kan ik eindelijk iedereen weer eens persoonlijk spreken hoe het gaat, bedanken, de nieuwe spruit van Jantine en Pieter aanschouwen en bijbuurten over hoe de maanden zijn geweest in Nederland. Ik probeer zoveel mogelijk bij te houden maar als ik iemand ben vergeten te feliciteren of bedanken sorry hiervoor wil niet zeggen dat ik jullie vergeet.
Oma een kaartje vanuit Venezuela is heel omslachtig en duurt volgens mij maanden voor het aankomt, gelukkig heb ik je even aan de foon gehad vanaf Isla Margarita en ben blij dat het goed gaat. Snel zul je mij weer in ´het Maaskantje´ zien en neem ik een bloemetje voor je mee.
X allemaal en geniet van de zon.
Liefs Wouter.

  • 24 Mei 2009 - 21:42

    Patrick & Janneke:

    He wouter,

    wij zijn erg blij dat je over een paar weken terug komt, missen je toch stiekem wel een beetje ;-)
    Hopen dat je nog geniet van je laatste weken en zoals je zelf ook al schrijft is het een ervaring die ze jou nooit meer af kunnen nemen... Geniet er nog even van want voor je het weet zit je weer in de dagelijkse sleur!

    groetjes vanuit berghem

  • 25 Mei 2009 - 12:23

    Frans & Nellie:

    hay Wouter
    fijn je ervaringen weer gelezen te hebben.
    het einde van je aventuur is alweer in zicht over 'n paar weken zie je Uden weer terug ik kan je alvast verklappen hier is nog niks verandrd.
    wel is Glashard bezig de aansluitingen in de Meterkast aan te brengen.
    alles heeft nog steeds dezelfe kleur ha ha.
    wel Wouter we wensen je behouden terugreis naar Holland en zien je zo snel als mogelijk na onze vacantie.
    gr Frans & nellie

  • 25 Mei 2009 - 15:53

    Thijs&Suus:

    Hey Broer,

    Dit verhaal lijkt alweer meer afkomstig van jou;)
    Ga lekker ergens in een hangmatje genieten van al het moois wat je de laatste maanden hebt meegemaakt en rust de komende 2 weken lekker uit voordat je weer aan een lange reis mag beginnen!

    Groetjes T&S

  • 26 Mei 2009 - 10:50

    Inge:

    Hee Woutje,
    Wat ging het snel zeg! Een klein maandje en je bent weer terug. Wat heb je toch meegemaakt daar zeg. Ik kan niet wachten om al die foto's te bekijken en die verhalen van je te horen! Ik had het een en ander al opgepikt van de rest van de familie en van telefoontjes die je had gehouden. Jammer dat ik je niet meer gesproken had, maar ja.. zo hoor ik het natuurlijk ook allemaal! Bedankt voor je felicitaties en nog veel plezier die laatste weekjes!
    Geniet er nog maar ff van!!!

    Liefs, Inge

  • 01 Juni 2009 - 16:04

    Arnoud:

    Ha die Wouter, ben weer s begonnen met het lezen van je avonturen, had al ff niet meer gekeken. Maar je maakt veel mee. Sorry dat ik nog niks gstuurd heb maar is er nog niet van gekomen. Spreek je wel weer als je terug bent. Heel veel plezier nog greetz

  • 01 Juni 2009 - 17:19

    Kees En Rian:

    Hoi Wouter

    De laatste week.
    Het aftellen kan beginnen.
    Ga er nog een mooie week van maken, goeie reis terug en tot ziens in Dinther.

    groetjes

  • 01 Juni 2009 - 20:29

    Trude:

    Ik zag vanavond ineens een mega big smile hier om de hoek verschijnen... ;-)

    Geniet van je laatste week in Venezuela. Enne... de spare ribjes liggen klaar hoor haha!

  • 04 Juni 2009 - 19:58

    Erika:

    Hey Wouter,

    Wat een verhalen zeg, je hebt erg veel meegemaakt..
    Geniet nog van je laatste dagen daar en daarna maak je er hier in Ollanda ook gewoon een feestje van...

    Neem je een beetje zon mee :-)

    Houdoe

    Grtz Erika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Op 15 maart 2009 stap ik in het vliegtuig om het avontuur in Venezuela aan te gaan. Ik ga daar ruim 3 maanden Spaans en Avontuur beleven waarvan circa 1 maand vrijwilligerswerk. De reis zal af en toe zeer back to basic zijn maar het avontuur, de levenservaring, de internationale contacten, de Spaanse les en de natuur & cultuur van Venezuela zullen het hopelijk één grote en schitterende belevenis maken.

Actief sinds 05 Feb. 2009
Verslag gelezen: 1806
Totaal aantal bezoekers 16707

Voorgaande reizen:

15 Maart 2009 - 08 Juni 2009

Venezuela, Trinidad & Tobago

Landen bezocht: